Umiejętności miękkie – najbardziej pożądane przez pracodawców

Badania „Satysfakcja z pracy” przeprowadzone przez Interaktywny Instytut Badań Rynkowych oraz portal Pracuj.pl pokazują, ze dobra atmosfera w pracy to jeden z głównych czynników decydujących o satysfakcji, zaangażowaniu i motywacji do pracy pracowników, co z kolei przekłada się na osiągane wyniki całej firmy.

Dlatego pracodawcy zaczynają zwracać baczną uwagę na umiejętności tak zwane miękkie u pracowników. Niektórzy stawiają je bardzo wysoko. Coraz częściej zdarza się, że zatrudnia się osobę z mniejszą wiedzą, ale bardziej dopasowaną osobowościowo do stanowiska. Co to w ogóle są te kompetencje miękkie?

Kompetencje miękkie i twarde

Kompetencje twarde, to wiedza specjalistyczna, branżowa, obsługa konkretnych programów komputerowych, znajomość narzędzi, procesów, języków obcych. Łatwo jest je zweryfikować podczas praktycznych testów przeprowadzanych w trakcie rozmowy rekrutacyjnej.

Umiejętności miękkie to na przykład: komunikatywność, kreatywność, inicjatywa, otwartość na ludzi, umiejętność pracy w zespole, chęć uczenia się i rozwoju, motywacja i zaangażowanie do pracy, delegowanie zadań czy organizacja czasu pracy. Znacznie trudniej jest je zweryfikować podczas rozmowy. Dlatego często stosuje się ćwiczenia rekrutacyjne, które mają potwierdzić, czy dana osoba posiada wymagane umiejętności.

Dlaczego kompetencje są takie ważne

W dobie Interentu i szybkiej wymiany informacji pracodawca musi dbać o swój wizerunek. Buduje go właśnie poprzez dobrą atmosferę w miejscu pracy i tym samym zadowolenie pracowników. To z kolei przekłada się na ich zaangażowanie w pracę, niewielka rotację i pozytywne opinie na forach. Każdy chciałby pracować w „fajnej” firmie. Pracownicy znacznie bardziej cenią sobie pracę trochę niżej płatną, ale za to w komfortowych warunkach, niż dobrze płatną, w której panuje wyścig szczurów (oczywiście to zależy od charakteru pracy i osobowości pracownika). Obecnie również oprócz wiedzy, w cenie jest umiejętność współpracy z klientami zewnętrznymi i wewnętrznymi, i współpracownikami. Szczególnie wymagają tego prace w zespołach specjalistycznych i projektowych.

Najczęściej wymagane kompetencje

Jakie są najczęściej wymagane kompetencje miękkie, i co tak naprawdę rozumiemy przez „umiejętność współpracy w zespole”? Oto kilka przykładów:

  • Komunikatywność – to nie tylko umiejętność mówienia. To również umiejętność prowadzenia z innymi osobami dialogu na tym samym poziomie, dostosowanie języka do rozmówcy, odwaga w mówieniu, umiejętność słuchanie innych, czyli skupienia się na drugiej osobie i uważności na to, co ona mówi, potakiwania głową, odwoływania się jej słów. To także dbanie o to, aby wszystko zostało przez wszystkich zrozumiałe, wciąganie innych w rozmowę, danie możliwości wypowiedzenia się każdemu uczestnikowi dyskusji, nie przerywanie, okazywanie szacunku przy różnych poglądach. Proszę zobaczyć, te wszystkie rzeczy (a to tylko wybrane elementy z długiej listy) mają wpływ na to, czy ktoś o nas, albo my o sobie możemy powiedzieć, że umiemy się komunikować lub, że jesteśmy komunikatywni.
    Komunikatywność jest w zasadzie wymagana na każdym stanowisku. Niewiele jest miejsc pracy, gdzie nie jest dochodzi do kontaktu z drugim człowiekiem. Wszystko, co robimy, robimy dla kogoś – dla klientów zewnętrznych (i wtedy komunikatywność jest bezwzględnie wymagana) ale i dla klientów wewnętrznych w firmie. Nawet, jeżeli będzie to analityk siedzący przy biurku, również ktoś jest odbiorcą jego pracy i te kompetencje – może w mniejszym stopniu, ale są mile widziane.
  • Współpraca w zespole – a to co takiego? Na przykład dbanie o atmosferę panującą w zespole i o komfort każdego z uczestników, nastawienie na realizację celów zespołowych, zachęcanie innych do wyrażania swojej opinii, wzajemny szacunek, otwartość na różne propozycje, dzielenie się wiedzą i informacjami, uważność na pojawiające się problemy i zapobieganie im, lojalność wobec zespołu.
    To umiejętność wymagana głównie w sytuacjach, gdzie każdy z pracowników ma wpływ na wynik całego zespołu i podczas prac projektowych.
  • Prezentacja / wystąpienia publiczne – to umiejętność analizowania, zbierania danych i prezentowania ich w sposób jasny, i zrozumiały dla innych, dbanie o komfort słuchaczy, wzbudzanie zainteresowania u odbiorców, przekonywanie, umiejętność pracy głosem i poruszania się w przestrzeni, kontrolowanie dyskusji.
    Wymagana jest w pracy na stanowiskach szkoleniowych, wdrożeniowych i sprzedażowych.
  • Zorientowanie na zmiany – Co to jest? To przede wszystkim poszukiwanie informacji, pozytywne nastawienie do zmian, chęć ulepszania i usprawniania metod pracy, przekonywanie do zmian innych, angażowanie innych w zmiany, pomoc innym w przejściu przez zmiany.
    Ta umiejętność jest niezwykle cenna u każdego pracownika, ponieważ firma, która chce być konkurencyjna i dostosowuje się do warunków panujących na rynku, musi się rozwijać, a rozwój to proces ciągłych zmian.
  • Orientacja na klienta – to zainteresowanie jego potrzebami, dostosowanie komunikacji do odbiorcy, szybka reakcja, używanie języka korzyści, szacunek dla klienta, utrzymywanie z nim kontaktu, przewidywanie jego potrzeb, proponowanie dopasowanych do klienta rozwiązań, dotrzymywanie terminów, budowanie długofalowej relacji.

Te kompetencje są pożądane u wszystkich osób, które zajmują się sprzedażą i obsługą klientów – zarówno dostawców jak i odbiorców usług. Nawet firmy monopolistyczne zauważyły, jak łatwo zepsuć sobie reputację złą obsługą klienta i systematycznie zmieniają swój wizerunek na bardziej korzystny.

przezaadddCVmin1 Blog