Jaki jest jeden z najważniejszych błędów, jaki popełniają osoby poszukującej nowej posady? Posiłkowanie się jednym, zbyt ogólnym CV i rozsyłanie go do wszystkich pracodawców! Zapytasz, dlaczego taka strategia jest niewłaściwa, skoro samo CV pozbawione jest błędów i prezentuje się nienagannie, a także zawiera przemyślaną treść? Odpowiedzi na to pytanie i tłumaczenie, jak zmienić strategię tworzenia CV znajdziesz poniżej.

Zdecydowana większość, bo aż 78% kandydatów rozsyłających CV posługuje się jednym i tym samym dokumentem. Zaledwie co piąta osoba składająca aplikację dopasowuje ją do konkretnego pracodawcy i branży, z jaką powiązane jest dane stanowisko. Tymczasem strategia ta daje świetne efekty, gdyż często rekruterzy odrzucają z pozoru idealnego kandydata tylko dlatego, że w swoim CV nie dopasował się do profilu firmy, do której aplikuje. Jednocześnie na pierwszy rzut oka mało obiecujący kandydaci otrzymują posady, ponieważ każdorazowo dopasowywali swoje CV do konkretnej oferty pracy.

Wykorzystaj słowa kluczowe

W każdej ofercie pracy zamieszczonej w internecie czy też anonsie w gazecie znaleźć można słowa kluczowe opisujące dane stanowisko. Wykorzystując te hasła na dobrze wyeksponowanym miejscu w swoim CV, mamy gwarancję, że nasza aplikacja już na wstępie zyska zainteresowanie potencjalnego pracodawcy. Rekruter analizujący nasze CV, od razu zauważy, że jesteśmy kandydatem, który perfekcyjnie odpowiada aktualnym potrzebom firmy. Jak jednak wyłapać słowa kluczowe w ogłoszeniu? Zazwyczaj można je znaleźć w miejscach opisujących następujące parametry wolnego etatu:

  • sama nazwa stanowiska;
  • obowiązki na danym stanowisku;
  • preferowane wykształcenie;
  • niezbędne cechy osobowości kandydatów;
  • umiejętności przyszłego pracownika.

Znalezione w ogłoszeniu słowa kluczowe warto umieścić w podsumowaniu CV, które powinno znaleźć się na samej górze aplikacji bądź w innym dobrze widocznym miejscu. Widząc, że dana kandydatura odpowiada samej ofercie, rekruter chętniej przejdzie do analizy innych sekcji w CV.

Uszereguj umiejętności

Wiele osób nie docenia tego, jak ogromną rolę w CV odgrywają umiejętności. Dla niejednego pracodawcy są one jednak bardziej istotne aniżeli dotychczasowe doświadczenie zawodowe kandydata lub jego wykształcenie. Czy jednak wiemy, jak wyeksponować swoje umiejętności, aby pasowały do danej branży? Przede wszystkim watro podzielić swoje umiejętności na trzy grupy:

  • umiejętności specjalistyczne – są one związane z konkretną branżą; do tej kategorii należą między innymi znajomość języków programowania czy też umiejętność obsługi specjalistycznych maszyn;
  • umiejętności uniwersalne – zaliczamy do nich przykładowo obsługę komputera czy też znajomość języka angielskiego, czyli umiejętności potrzebne w niemal każdej pracy;
  • umiejętności adaptacyjne – odnoszą się one do cech charakteru pracownika, które są najbardziej przydatne z punktu widzenia samej pracy i je organizacji – mowa tu o dyskrecji, punktualności czy
  • umiejętności pracy w grupie.

Zdecydowanie najważniejszą sekcją są umiejętności specjalistyczne, które dopasowane są do konkretnej branży. Koniecznie znaleźć się one powinny w podsumowaniu zawodowym na początku naszej aplikacji. Jeżeli wolimy umieścić je standardowo w sekcji z umiejętnościami, pamiętajmy, aby to od nich rozpocząć naszą listę.

Zadbaj o aspekt wizualny

W zależności od tego, w jakiej branży chcemy rozpocząć karierę, należy inaczej rozwiązać kwestię wyglądu CV, które powinno być dopasowane do standardów danej gałęzi biznesu. Przykładowo aplikacja dla osoby starającej się o posadę doradcy bankowego powinno być proste i nowoczesne – najlepiej zdecydować się na jednolite tło i spokojne, klasyczne formatowanie. Ważne jest również zdjęcie – koniecznie powinno przedstawiać kandydata w garniturze bądź eleganckiej garsonce. Z kolei osoby aplikujące do firm związanych z marketingiem powinny nadać swojemu CV bardziej indywidualny wygląd. Warto postawić wówczas na wyróżniające się kolory i fotografię, na której w gustownym, ale nie oficjalnym stroju szeroko się uśmiechamy.

Mamy nadzieję, że po zapoznaniu się z powyższymi wskazówkami już nigdy nie wyślesz tego samego CV do dwóch lub więcej pracodawców. Dzięki zastosowaniu odpowiedniej strategii i dopasowaniu aplikacji do specyfiki danej branży możesz zwiększyć swoje szanse na przejście do kolejnej tury rekrutacji nawet 5-krotnie!